Ga direct naar: Hoofdinhoud

Koningsbier van Stadshaven Brouwerij

Introductie

Stadshaven Brouwerij heeft een uniek oranjekleurige ‘Koningsbier’ gebrouwen. Een frisse, toegankelijke craftlager van 4,9% die door de toevoeging van oranje citrusfruit ook licht fruitig is. Het bier is een hommage aan de koning, de stad zelf en de historie van de plek waar de brouwerij zich nu bevindt. Je vindt de Stadshaven Brouwerij namelijk in de Merwehaven; ooit één van de grootste fruithavens ter wereld. Het gebied staat daarom bekend als het meest vitaminerijke gebied van Nederland.

Gezien de geschiedenis van de locatie was het sociale initiatief zo gevonden: Viktor Vitamientje. “1 op de 5 kinderen in Rotterdam groeit op in armoede en krijgt in veel gevallen onvoldoende vitamines binnen. Daarom helpt Viktor Vitamientje Rotterdamse ouders in geldnood door hen wekelijks te voorzien van groente en fruit. Want wij vinden dat ieder kind de kans moet krijgen om fysiek en mentaal gezond op te groeien.” Voor volledige transparantie werkt Stadshaven Brouwerij niet met percentages, maar met vaste bedragen. Per doos van 12 flesjes doneren zij €1,50 aan Viktor Vitamientje, per fust (20L) is dit €7,50.

Aangezien Koningsdag een dag voor en door de Rotterdammers is, vindt Stadshaven Brouwerij het belangrijk dat dit ook naar voren kwam in de uitstraling van het bier. Voor het ontwerp van het label heeft Stadshaven Brouwerij daarom een designwedstrijd uitgeschreven. Deze is gewonnen door de 21-jarige Marin Kalkhoven, student aan de Willem de Kooning. In haar design komt het koninklijke en de stad Rotterdam duidelijk naar voren én het wordt door het toevoegen van het fruit een koppeling gemaakt met de geschiedenis van de stad, de brouwerij én het goede doel. Het thema van koningsdag 2023 is verwerkt in de slogan van het bier, we zijn immers allemaal Kings & Queens!

Social media